Mijn collega André van ’t Hof sprak in zijn blog van 10 maart jl. over leiderschap en het hart van een bedrijf, het personeel. Hoewel het woord “corona” toen al wel her en der viel, had niemand kunnen verwachten dat de boodschap in zijn blog zo goed zou passen bij de huidige actualiteit. Want vele ondernemingen missen op dit moment het hart van hun bedrijf door gedwongen sluitingen tijdens deze coronacrisis.
Wij krijgen momenteel aan de lopende band vragen van ondernemers: wat betekent dit voor mij, kan ik gebruik maken van uitstel van betaling en wanneer komt er meer informatie over de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud? Want naast de financiële zorgen, maken ondernemers zich vooral zorgen om hun personeel. Kan ik mijn mensen nog wel betalen of moet ik ze, in het belang van de onderneming, helaas ontslaan? Iets wat ondernemers zo lang willen vermijden, want dan missen zij inderdaad het hart van hun bedrijf.
Ik merk aan alle kanten hoe mijn collega’s door het vuur gaan voor deze ondernemers. Alle collega’s die ik spreek, of ze nu thuiswerken of op kantoor anderhalve meter afstand houden, zijn druk om naast het laten doorgaan van de normale werkzaamheden ook onze ondernemers gerust te stellen. Zo bood één van mijn kamergenoten zichzelf direct vrijwillig aan voor een verantwoordelijke taak binnen de “taskforce corona”. Een andere kamergenoot werkte aan één stuk 15 uur om de klanten gerust te stellen dat er voor hen werktijdverkorting was aangevraagd. En waar zij hard aan het werk waren voor deze klanten, vingen andere collega’s weer hun normale werkzaamheden op.
In het eerder genoemde blog sprak André over leiderschap. Een mooi gebaar van onze leiding deze week was het sturen van een bosje tulpen naar elke medewerker. Op het kaartje werden wij bedankt voor onze inzet. Eerst dacht ik: onze inzet? Die valt in het niet bij wat de zorgmedewerkers, politie, supermarktmedewerkers en andere essentiële beroepen momenteel doen. Laten we juist hen bedanken. Toch vind ik het bedankje voor onze inzet wel terecht. In de afgelopen jaren kwamen de accountantskantoren voorzichtig uitgedrukt niet heel positief in het nieuws. Er werd gesproken over een graaicultuur, belastingfraude, niet bezig zijn met de klant en het niet vervullen van de maatschappelijke rol. Ergens zal daar vast een kern van waarheid in zitten, maar wat ik merk is juist het tegenovergestelde. Mijn collega’s, en ook ikzelf, zijn er voor de klant, en willen samen met hen knokken voor bedrijfscontinuïteit. Hen ontzorgen. Zodat zij zich altijd, maar zeker in deze tijd, geen zorgen hoeven te maken over administraties, accountancy en fiscaliteit.
Een ieder heeft toegevoegde waarde. Elke onderneming, elk persoon. Laten we daarom samen ons best blijven doen. Ik weet in ieder geval dat ik en mijn collega’s van Moore MTH en moni dat zeker zullen doen.
Nick van den Akker
Belastingadviseur