Zoeken op

Zoeken op

Alles

23 september, 2021

Drie prioriteiten voor jouw HR- en salarisadministratie

Hoe lang mogen we die personeelsgegevens nog bewaren? Waar vind ik die ene map? Naar wie moeten we deze brief precies sturen? Hoeveel vrije dagen heb ik nog? Heb je mijn verlofaanvraag al gezien?

Meer artikelen
Direct

Administratieve rompslomp

Veel ondernemers en teamleiders zijn dagelijks veel tijd kwijt met administratieve rompslomp. Met randzaken die ze afhouden van de echte business. Anno 2020 zijn het bovendien zeker niet alleen de kleine ondernemers die hulp nodig hebben bij het online inrichten van personeelsdossiers. Ook veel grote bedrijven worstelen nog altijd met de structuur en toegankelijkheid van hun personeelsgegevens.

De juiste prioriteiten stellen

Wat kun je doen om meer grip te krijgen op – en minder tijd kwijt te zijn aan –administratieve personeelszaken? Bij het structureren van jouw HR- en salarisadministratie, is het cruciaal om de juiste prioriteiten te stellen. Of het nu gaat om de toegankelijkheid van personeelsdata, het verzamelen van gegevens van nieuwe medewerkers of het registreren van verlofdagen.

Door het invoeren, verwerken én vernietigen van personeelsgegevens professioneler te organiseren, beperk je deze administratieve romplomp tot het minimum. Vanuit die gedachte zijn dit de drie prioriteiten om daarbij te stellen.

1. Digitale personeelsdossiers: alles snel bij de hand

De automatische bewaar- en vernietingstermijnen volgens de AVG-wetgeving vormen een belangrijke reden om werk te maken van digitale personeelsdossiers. Het grote voordeel van een goed online personeelsdossier is dat je niet meer zelf hoeft stil te staan bij de vraag hoe lang je de gegevens van oud-medewerkers moet bewaren.

Ander voordeel is de betere beschikbaarheid en zichtbaarheid van dossiers, volgens een volstrekt logische structuur. Bovendien bepaal je zelf welk dossier voor wie zichtbaar is. Je bent dus transparant, maar bepaalt wel zelf hoe transparant je bent. Verder kun je via deze tool gebruikmaken van ‘documentgeneratie’ voor onder andere arbeidsovereenkomsten, salarisbrieven en uitnodigingen én kun je documenten via deze weg digitaal laten ondertekenen.

2. Verlofregistratie: geen tijd meer kwijt aan vrije dagen

Werkgevers verliezen vaak veel tijd aan de vrije tijd van werknemers. Die willen weten hoeveel vakantiedagen ze nog hebben, of je het mailtje met die aanvraag al hebt gezien en hoe de personeelsbezetting is. Een digitale verlofmodule helpt jou als werkgever om altijd, via een kalender, het overzicht te behouden. En medewerkers die inloggen, zien meteen de status van verlofdagen en uitstaande aanvragen.

3. Solliciteren en aannemen: niet meer graven in archiefkasten

Er blijft veel geld liggen als medewerkers uit dienst treden, omdat er geen overzicht is van verstrekkingen, zoals laptops, telefoons en werkschoenen. Dat probleem kun je voorkomen door meteen bij het in dienst nemen van een werknemer die verstrekkingen vast te leggen en notificaties te laten instellen. Op die manier hoef je daar zelf niet meer over na te denken. En niet in de archiefkasten te graven…

Dat geldt uiteraard ook voor alle andere gegevens waarover je bij aanvang van een dienstverband moet beschikken. Anno 2020 kan het verzamelen en opslaan van NAW-gegevens, ID-bewijzen en bankrekeningnummers (al tijdens de sollicitatiefase) zo veel eenvoudiger en minder foutgevoelig. Met als grote voordeel dat je met één druk op de knop een arbeidsovereenkomst kunt genereren, die je digitaal kunt laten ondertekenen, wat in deze coronatijd extra handig is.

Werk uit handen

Bij veel bedrijven werken mensen die gek zijn op ordners en helemaal gelukkig worden van papier. Tot ze een papiertje kwijt zijn, dan is de wereld te klein. Ook voor die mensen lijkt het mij een verademing om met online personeelsdossiers te werken. Sommige dingen moet je toch niet meer willen? Het is toch heerlijk om je niet meer druk te hoeven maken over, bijvoorbeeld, bewaar- en vernietigingstermijnen van personeelsgegevens?

Wees niet bang om aan de slag te gaan met deze oplossingen. Ze zullen jou veel werk uit handen nemen en zorgen ervoor dat je met een gerust hart afscheid kunt nemen van de oude manier van werken.

Meer informatie?

Meer weten over deze expertise of interesse om in gesprek te gaan? Laat het aan één van onze experts weten of neem contact met ons op.

Neem contact op

Heidi Hamelinck
Personeelsadviseur