In 2004 begon directeur-eigenaar Roy Scholten in zijn eentje met zijn bedrijf Open ICT. Inmiddels heeft hij 11 mensen in dienst en zou hij nog wel meer ICT’ers kunnen gebruiken. Maar het aanbod is schaars en bij veel ICT-bedrijven is het verloop groot. Roy is blij met zijn team en wil zijn medewerkers graag binnen zijn bedrijf houden. Daarom ging hij in gesprek met onder andere Rijndert de Bruin, belastingadviseur van Moore MTH, om te kijken naar mogelijkheden om zijn medewerkers meer te binden. Bij Open ICT, met weids uitzicht over Amersfoort, vertellen Roy en Rijndert over dit gezamenlijke traject.
Samen met zijn team van specialisten bedenkt, realiseert en onderhoudt Roy de ideale ICT-omgeving voor mkb-ondernemingen. Denk hierbij aan het bieden van moderne werkplekken, computers, internetverbinding, ICT-Security, beheer, helpdesk en zelfs de telefonie. ‘Onze klanten hebben hiervoor zelf niet de kennis en expertise in huis. Wij kijken naar hun organisatie; welke afdelingen zijn er, hoe werken ze intern en extern samen, welke informatiebehoefte is er en hoe richten wij hun werkomgeving hiervoor veilig en efficiënt in’, licht Roy de werkzaamheden in een notendop toe. ‘Wat ons uniek maakt is onze grote betrokkenheid bij onze klanten. Dat betekent dat voor ons altijd het uitgangspunt is, dat onze klant goed en efficiënt moet kunnen werken. Daarom bieden wij onze diensten alsof we hun eigen interne automatiseringsafdeling zijn. En daar gaan we best ver in. Dat merken onze klanten en beter nog; het resulteert in hele loyale klanten’, klinkt het tevreden.
“De informele en laagdrempelige benadering van Moore MTH past echt bij Open ICT”
Ongeveer drie jaar geleden ging Roy op zoek naar een andere accountant omdat hij niet meer zo tevreden was met zijn accountant van dat moment. Hij ging in de regio Amersfoort op zoek en nodigde drie partijen uit. ‘Bij Moore MTH had ik het beste gevoel en ik werd erg blij van MONI. (MONI is jouw digitale financiële afdeling op afstand en is een dochteronderneming van Moore MTH). Voorheen wist ik bijvoorbeeld pas in augustus hoe mijn voorgaande jaar geweest was. En ik deed zelf de boekhouding, wat er meestal op neer kwam dat ik daar iedere zaterdag mee in de weer was. Toen ik dat bij MONI vertelde boden zij me het ‘zaterdag-vrij-concept’, vertelt Roy lachend. Met andere woorden; zij doen nu de financiële administratie voor me en ik kan op zaterdag mee naar zwemles of andere leuke dingen met de kinderen ondernemen. En bovendien heb ik met het financiële dashboard en de maandelijkse toelichting van de cijfers, veel meer inzicht en grip. Daar ben ik echt superblij mee.’
Kortom; het gaat goed met Open ICT en dat is volgens Roy mede te danken aan zijn team met goede medewerkers. En dat brengt tegelijkertijd zorgen met zich mee. ‘In de ICT-wereld is iedereen wanhopig op zoek naar goed personeel, het aanbod is schaars en het verloop is daardoor groot. Ik ben blij met mijn team waarmee ik de toekomst zie zitten. Maar hoe kan ik hen ook op de lange termijn meer bij het bedrijf betrekken en dus meer binden. Die vraag heb ik vorig jaar bij Moore MTH neergelegd’, legt Roy gedreven uit. Rijndert knikt instemmend en haakt daarop in; ‘In reactie op Roy’s vraag hebben we samen gebrainstormd en de verschillende mogelijkheden besproken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een bonusregeling, aan aandelen of een winstregeling bij het behalen van bepaalde doelen.’
“Het was fijn dat Rijndert mijn wensen kon vertalen naar een goede en gedegen constructie”
Na het afwegen van de verschillende voors en tegens koos Roy ervoor om zijn medewerkers de mogelijkheid te bieden om certificaten te kopen die recht geven op de winst van de onderneming. Hoe dat precies werkt legt Rijndert uit; ‘De werknemers kopen certificaten waarmee ze als het ware een stukje van de onderneming kopen. Op het moment dat de onderneming groeit, wordt deze meer waard en daarmee worden ook de certificaten meer waard. En op het moment dat er dividend wordt uitgekeerd, krijgen de medewerkers daar ook een deel van. Door de aandelen te certificeren in een STAK (Stichting Administratiekantoor) krijgen de medewerkers wel recht op een deel van de winst van de onderneming, maar krijgen ze geen zeggenschap.’
Dit plan bedenken was één ding, het vervolgens uitwerken en de medewerkers er in meekrijgen was een andere. Wat was voor Roy de toegevoegde waarde van Moore MTH in dit traject? ‘Voor mij was in de eerste plaats belangrijk dat Rijndert mijn wens vertaalde in een goede en gedegen constructie. En dat hij daarna de input gaf om het vaktechnische verhaal goed aan het team te kunnen presenteren en hun vragen te kunnen beantwoorden. Gelukkig werd het plan door het team heel goed ontvangen’, klinkt het opgelucht. ‘De medewerkers realiseren zich dat de verwachte groei voor een belangrijk deel door hen zelf waargemaakt moet worden. Om dat meer tastbaar voor ze te maken, kunnen ze dat met de MONI-dashboards maandelijks monitoren en ook zien hoe die resultaten doorwerken voor de rest van het jaar’, vult Rijndert aan. Roy knikt instemmend; ‘Het is mooi om te zien hoe dat ook echt gaat leven en hoe ze elkaar aansporen om nog even iets aan te pakken of af te handelen.’