Ditmaal had ik het idee om te schrijven over leidinggeven. Ik ben daarvoor geïnspireerd door o.a. Simon Sinek, Ricardo Semler en Eckart Wintzen, allen bekend van hun visie over het aansturen van een organisatie. De gemene deler is dat personeel in de organisatie een sterke mate van verantwoordelijkheid krijgt en neemt. Dit resulteert in betrokken, gemotiveerd personeel en dat leidt tot betere bedrijfsresultaten (ik blijf toch accountant).
Het zal niet lukken om zonder problemen binnen een bestaande onderneming de filosofie van Ricardo Semler of Eckart Wintzen door te voeren. De betrokkenheid van het personeel kan echter ook op laagdrempelige wijze worden verhoogd. Welbekende voorbeelden hiervan zijn teamuitjes, gezamenlijke doelstellingen bepalen en nastreven of openheid over ontwikkelingen binnen de organisatie.
Binnen de vestiging van Moore MTH waar ik werk kregen wij altijd een mail van een secretaresse wanneer er iemand jarig was. Na het vertrek van deze secretaresse vroegen collega’s voor de grap aan mij of ik deze taak niet op mij wou nemen. Hier ben ik aan begonnen.
Enkel het melden dat iemand jarig is, zou ook automatisch kunnen. Om mij te onderscheiden van een robot zet ik er ook altijd iets over de jarige zelf in. Soms een kleine steek onder water (het moet immers voor mij ook leuk blijven). Ik hoop dat collega’s elkaar hiermee beter leren kennen. Met name op onze vestiging is dit na een fusie van groot belang.
Een paar dagen nadat ik begon met het mailen kwam het volgende bericht in het nieuws -CEO stuurt elk jaar persoonlijke verjaardagskaart naar 9.200 werknemers: “Zo toon ik mijn dankbaarheid voor hun inzet”- Dit nieuwsbericht gaat over Sheldon Yellon, CEO van Belfor Holdings, die sinds 1985 aan zijn collega’s een kaart stuurt als ze jarig zijn, gaan trouwen, om ze te bedanken of om ze sterkte te wensen. Ik hoorde dit nieuws op de radio en kreeg spontaan een glimlach op mijn gezicht.
Ik ben het dan ook helemaal eens met het onderstaande citaat van Sheldon Yellon.
“Enkel focussen op winst is een slecht idee. Er is niets belangrijker dan je personeel centraal te stellen. De medewerkers zijn het hart van je bedrijf, zij zijn je belangrijkste troef. Personeel dat zich oprecht gewaardeerd voelt, zal je onderneming in the end naar meer winst stuwen.”
Betrokkenheid van het personeel verhogen kan door de hele bedrijfsstructuur en cultuur te veranderen, maar er zijn ook genoeg eenvoudige alternatieven.
O ja, ik ben 22 juli jarig