De Belastingdienst heeft onlangs samen met de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen uitvoeringsafspraken gemaakt over de mogelijkheid om een zakelijke deelauto te huren en wat daarvan de gevolgen zijn voor de bijtelling. Een zakelijke deelauto is een door een werkgever geleasede auto die door wisselende werknemers uitsluitend wordt gebruikt voor zakelijke ritten. In de periode dat een deelauto niet zakelijk wordt gebruikt, kun jij deze verhuren aan jouw werknemers voor privégebruik. Dat kan zonder dat de werknemer te maken krijgt met een bijtelling. Dan moet je wel optreden als verhuurder van de deelauto en moet de werknemer, al dan niet via de leasemaatschappij, een marktconform huurtarief voor het privégebruik van de auto aan jou betalen.
Als je de volgende tarieven in rekening brengt, is sprake van een marktconform huurtarief:
RDC-segmenten | Voorbeeldmodellen | Toetstarief per dag |
Toetstarief dagdeel |
Toetstarief weekend |
A (klein) | Citroën C1, Peugeot 108 |
48,- | 31,- | 78,- |
B (kleine middenklasse) | Ford Fiësta, VW Polo | 57,- | 36,- | 92,- |
C (middenklasse) | Opel Astra, Toyota Prius | 67,- | 43,- | 108,- |
D (grote middenklasse) | Audi A4, BMW 3-serie | 83,- | 53,- | 134,- |
Let op!
Deze toetstarieven worden jaarlijks aangepast.
Verder moet jij het gebruik van de deelauto kunnen aantonen. Je moet inzichtelijk maken in welke perioden de deelauto is gebruikt en hoeveel kilometers per rit zijn gereden. Dat inzichtelijk maken kan bijvoorbeeld plaatsvinden met een gecertificeerd rittenregistratiesysteem. Voor wat betreft de privé gereden kilometers moet uit de administratie blijken (a) door welke werknemers in welke perioden de auto is gebruikt en (b) dat je aan deze werknemers een markconform huurtarief in rekening hebt gebracht.
Let op!
Jij bent verantwoordelijk voor een juiste kwalificatie van de rit als zakelijk dan wel privé. Woon-werkverkeer kwalificeert in dit verband als zakelijk verkeer.